Contact information

Theodore Lowe, Ap #867-859 Sit Rd, Azusa New York

We are available 24/ 7. Call Now.

Spánok je dôležitý nielen pre dospelých, ale taktiež pre deti. Zdravý a kvalitný spánok má pri deťoch vplyv na ich fyzický i mentálny vývoj. Navyše pri ňom  dochádza k rastu i regenerácii síl. V prípade, že deti trpia nedostatkom spánku, môžu byť podráždené, mrzuté a nesústredené. Čo môžete pre spánok svojho dieťata spraviť vy?

Ako sa menia potreby spánku pri deťoch

Potreba spánku sa mení v závislosti od veku. Rozhodne sa  však nedá povedať, že všetky, napríklad dvojročné deti spia rovnako. Spánok je veľmi individuálny.

  • 0–3 mesiace – novorodenci spia v kratších intervaloch počas celých 24 hodín. Postupne sa u nich objavuje tendencia spať viac  v noci.
  • 3–4 mesiace – spánok detí okolo 3 až 4 mesiacov se začína „zlepšovat“. Deti spia v noci dlhší čas a nechýba ani popoludňajší „šlofík“. Prespia  zhruba 12–16 hodín.
  • 5–6 mesiacov – v tomto veku spia deti v noci až 5 hodín bez prerušenia. Niekoľkokrát denne si deti zdriemnu a celkovo prespia 12–16 hodín.
  • 7–12 mesiacov – pre väčšinu rodičov sú už noci pokojnejšie. Deti sa naučia spať, ale aj tak je nutné počítať s nočným budením, ku ktorému môže dôjsť  tri až  štyrikrát za noc. Deti však už dokážu samé zaspať a nevyžadujú ukladanie od rodičov. Na konci prvého roku už deti veľmi nechcú spať cez deň.

Batoľatá, teda deti od 1 do 3 rokov, potrebujú denne 12–14 hodín spánku. Počas dňa budú spať  zhruba len raz. Do postieľky sa ukladajú medzi 19. a 21. hodinou a vstávajú medzi 6. a 8. hodinou.

Aké poruchy spánku sú pri deťoch najčastejšie

Medzi nejčastejšie problémy so spánkom  detí patria potiaže so zaspávaním a nespavosť. Týmito poruchami môže trpieť až 25 % detí. Našťastie ide o problémy prechodné, ktoré vekom ustúpia. Avšak problém so spánkom ovplyvňuje aj rodičov, u ktorých dochádza k sekundárnej spánkovej deprivácii.Ak má dieťa so spánkom problém, môže se to prejaviť na jeho správaní. Ďalej môže dochádzať k hyperaktivite,  poruchám nálady, pamäti, sústredenia, reakčného času či schopnosti sa rozhodovať, plánovať a riešiť  rôzne situácie. Tieto deti bývajú často podráždené, nervózne, impulzívne, emočne labilné, plačlivé a úzkostné.

Pomôžte deťom dosiahnúť kvalitný odpočinok

Niekedy sú problémy so zaspávaním spôsobené tým, že dieťa ešte nie je dostatočne unavené, nechce se mu spať alebo ho na spanie ukladáte príliš skoro.  Ideálne je nastavenie rituálu, ktorý díeťa ukľudní a navodí pocit istoty  a bezpečia. Takýto rituál se stane signálom k spánku a dieťa  bude pokojnejšie a lepšie zaspávať. Pri malých deťoch funguje aj kúpeľ či uspávanka, starším deťom sa páči večerné rozprávanie alebo čítanie rozprávok. 

Ruka v ruke s kvalitným spánkom ide zdravý životný štýl a strava. Pred spaním se deťom odporúča dávať také potraviny, ktoré obsahujú tryptofan. Ide o aminokyselinu, medzi ktorej deriváty patrí napr. melatonín, ktorému sa hovorí hormón spánku.

Nájdete ho v týchto potravinách:

  • kešu, lieskové oriešky a mandle,
  • banány,
  • mliečne výrobky,
  • pšenica,
  • tofu a sója,
  • kapusta, špenát apod.

Správne vybavenie postele a podmienky v izbičke

Nespochybniteľný vplyv na zdravý spánok má dobre vybraná posteľ a jej vybavenie. Ak máte doma dieťatko, ktoré spí v postieľke, pamätajte, že detský matrac  by mal vyplniť celú plochu postieľky. Vďaka  tomu nedôjde k poraneniu dieťaťa. Pre malé deti sa neodporúča matrac z pamäťovej peny. Dieťa sa doň  zaborí a mohlo by dôjsť k rastovým deformáciam. Nezabudnite ochrániť detský matrac chráničom, ktorý neprepustí tekutiny a zabráni tomu, aby sa matrac zašpinil.

TIP: Máte dve deti? Vyriešte obmedzený priestor detskej izby poschovodou posteľou.

Matrace pre deti by nemali byť zónované, ale mali by mať len jednu tvrdosť na celej ploche. Ideálne sú skôr tvrdšie matrace, ktoré  detskej chrbtici poskytnú dostatočnú oporu. Matrace z PUR pien sú ideálne, sú optimálne pružné, priedušné a majú všetky hygienické vlastnosti.

Zhruba do 1 roku dieťa nepotrebuje vankúš. Po 1. roku mu môžete zabezpečiť vankúš pre batoľatá.  Starším deťom zaobstarajte vankúš so zipsom, vďaka ktorému môžete regulovať množstvo výplne ale ho aj ľahko operiete.

Nejvhodnejšie  prikrývky pre deti sú z dutého vlákna, ktoré sa môže prať. Obliečky by mali byť ušité zo 100% bavlny alebo bio bavlny. Vsadiť môžete na univerzálne prevedenie alebo na letnú či zimnú prikrývku..

Pre spánok je ideálna izbová teplota okolo 18 °C. Pred spaním môžete izbičku vyvetrať. Dbajte na to, aby bolo v izbe ticho a dieťa nerušilo žiadne svetlo. Ak sa deti boja spať po tme, môžete im nechať rozsvietenú  nerušivú nočnú lampičku.

TIP: Ako vybrať svetlo do detskej izby?

A aké matrace sú vhodné pre dospelých?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.